În practica cotidiană foarte des operăm cu date ce ţin de anumite subiecte. Utilizarea eficientă a acestor date generează problema organizării, stocării, regăsirii şi modificării lor. Acest fapt impune definirea unor structuri şi modele de organizare a datelor în aspect logic şi comod pentru utilizator. Ca exemple pot servi o agendă, orarul circulaţiei trenurilor, orarul lecţiilor. Lucrurile se complică în cazul gestionării unor date cu caracter complex, cum ar fi evidenţa contabilă a bunurilor materiale, evidenţa angajaţilor şi retribuirea muncii lor, activitatea financiară a unei unităţi economice etc. în aceste situaţii este oportună utilizarea bazelor de date. Spre deosebire de fişierele de date şi tabelele de calcul, bazele de date sînt mult mai eficiente din punctul de vedere al gestionării datelor.
O bază de date (BD) este o colecţie de date corelate, referitoare la un anumit subiect, organizate şi memorate în scopul gestionării lor ulterioare. O bază de date conţine nu numai datele propriu-zise, ci şi informaţii despre tipul lor, structura, modul de organizare şi relaţiile dintre ele. Altfel spus, o bază de date reprezintă o colecţie de date integrată, anume structurată şi dotată cu o descriere a structurii şi a relaţiilor dintre date.